دریافت

*آیا میتوان به نزدیک شدن ظهور امام زمان (ارواحنافداه) کمک کرد ؟

بر مبنای روایات اصل واقعه ظهور یک امر حتمی و تردید ناپذیر است اما زمان وقوع آن یک زمان معیّن نیست بلکه امکان دارد دچار تأخیر یا تعجیل شود. امام صادق (علیه السلام) فرمودند : وقتی عذاب و سختی بر بنی اسرائیل طولانی شد ، چهل روز به درگاه خدا گریه و ناله کردند ، خداوند متعال به موسی (علیه السلام)  و هارون وحی فرمود که آنها را از دست فرعون نجات دهند و این در حالی بود که از چهارصد سال عذاب ، صد و هفتاد سال باقیمانده بود و خداوند به واسطه دعای بنی اسرائیل از آن صد و هفتاد سال صرفنظر نمود. سپس فرمودند : شما هم اگر مانند بنی اسرائیل به درگاه خدا دعا کنید خداوند فرج ما را نزدیک خواهد فرمود ، اما اگر چنین نکنید این سختی ، به نهایت مدتش خواهد رسید.(بحارالانوار ج52)

مولف کتاب مکیال المکارم با استناد به این روایت میگوید: وقت ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) از امور بداییه است که امکان تأخیر و تعجیل دارد یعنی میتوان با دعا نمودن ، فرج و ظهور امام عصر (ارواحنافداه) را جلو انداخت و تشویق ائمۀ اطهار (علیه السلام) به دعا نمودن برای تعجیل ظهور بیانگر آن است که تحقق فرج دارای یک زمان صددرصد تعیین شده و غیر قابل تغییر نیست و اگر مردم به مسئله امام زمانشان و طولانی شدن این امر بی توجهی نکرده و همگی دعا نمایند ، امید است که خداوند هر چه زودتر طومار غیبت را در هم پیچیده و آن بزرگوار را ظاهر نماید. همچنان که در زمان حضرت ادریس (علیه السلام) وقتی آن حضرت مورد حملۀ حکومت طغیانگر زمان خویش قرار گرفت از میان مردم غایب شد ، در دوران غیبتش مردم تصمیم به توبه در مقابل خداوند را گرفتند و این بازگشت و پشیمانی واقعی باعث شد که خداوند دوران غیبت او را پایان بخشد. حضرت ادریس (علیه السلام) ظاهر شد و حاکم ستمگر در برابر او به ذلت و خواری افتاد.

دعا در تسریع امر ظهور ، اثر قطعی دارد و ترک آن موجب تأخیر در امر فرج خواهد شد و از دقت در حدیث بنی اسرائیل و سایر روایات استفاده میشود که ممکن است با تضرع و دعای همگانی و استجابت حق تعالی حتی برخی نشانه های حتمی محقق نشوند و ظهور موفورالسرور امام عصر (روحی فداه) سریعتر فرا رسد.

*دعا برای ظهور مهمترین وظیفه غیبت :

امام حسن عسکری (علیه السلام) فرمودند : سوگند به خدا فرزندم دارای غیبتی خواهد بود که هیچکس در آن دوران از هلاکت و نابودی رهایی نمییابد ، مگر کسیکه خداوند او را بر اعتقاد به امامت وی استوار ساخته و به دعا برای تعجیل ظهور آن حضرت توفیق ببخشد. در روایت دیگری از امام هادی (علیه السلام) آمده است: روزی یکی از یاران حضرت از آن بزرگوار دربارۀ برنامه عملی شیعه و وظیفۀ عمومی شیعیان در زمان غیبت امام عصر ارواحنافداه سوال کرد: شیعیان چه کاری در زمان غیبت انجام دهند؟ آن حضرت فرمودند : بر شما باد به دعا و نیایش برای فرج و دارا بودن حالت انتظار.

یکی از اولیاء خدا که خدمت امام عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) رسیده میگوید : در مسجد مقدس جمکران اعمال را به جا آورده و با همسرم میآمدم ، دیدم آقایی نورانی داخل صحن شده و قصد دارند به طرف مسجد بروند ، گفتم این سید نورانی در این هوای گرم تابستان از راه رسیده ، تشنه است. ظرف آبی به دست او دادم. ظرف آب را پس داد. گفتم: آقا شما دعا کنید و فرج امام زمان ارواحنا فداه را از خدا بخواهید ، تا امر فرجش نزدیک شود. فرمودند : شیعیان ما به اندازۀ آب خوردنی ما را نمیخواهند. اگر بخواهند ، دعا میکنند و فرج ما میرسد.

و همچنین امام زمان ارواحنافداه خطاب به مومنین و منتظران میفرمایند : هر مومنی که در مجالس سوگواری پس از ذکر مصائب جدم حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) برای من دعا کند من برای او دعا مینمایم. و آن حضرت در توقیعی که به اسحاق بن یعقوب فرستادند بر دعا برای تعجیل فرج تأکید نمودند و میفرمایند : برای تعجیل در فرج و ظهور من بسیار دعا کنید که همانا فرج من ، فرج و گشایش خود شماست. با توجه به روایات ذکر شده و کمی تأمل میتوانیم به این نتیجه برسیم:

اولاً : دعا برای تعجیل در فرج امام عصر ارواحنا فداه در دوران غیبت موثرترین راه نجات از هلاکت و نابودی و گمراهی میباشد.

ثانیاً : دعا برای تعجیل در ظهور امام عصر ارواحنا فداه برای کلیۀ شیعیان و دوستان امام زمان ارواحنا فداه واجب میباشد.

ثالثاً : در صورت ظهور آن بزرگوار فرج و گشایش برای شیعیان حاصل شده و از تمام سختیها و ناراحتیها رهایی خواهند یافت.

آری عزیزان ، اکنون که به اهمیت و ارزش یاد و دعا برای تعجیل در امر فرج آگاهی یافتیم ، بیاییم بیش از پیش در راستای تعجیل در فرج آن بزرگوار دعا و تلاش نماییم و طبق فرمایشات اهلبیت (علیه السلام) صبح و شام منتظر ظهور باشیم و از دعا و خواستن هیچوقت خسته نشویم چرا که امام باقر (علیه السلام) فرمودند: به خدا سوگند هیچ بنده ای در دعا ، به درگاه خداوند عزوجل پافشاری و اصرار نکند مگر اینکه حاجتش را برآورد.

* هفت دعای مهم برای امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) که هر فرد شیعه باید آنها را در وقت مناسبش بخواند :

1- دعای فرج امام زمان(عج) :        اِلهی عَظُمَ البَلاءُ و بَرحَ الخَفاءُ.....

2- دعای سلامتی امام زمان(عج) :    اللهم کُن لِوَلیک َالحُجةِ بن الحَسن.....

3- دعای حضرت حجة(عج) :         اللهم ارزُقنا تَوفیقَ ااطّاعَةِ.....

4- دعای ندبه: (مستحب است که در روز عید فطر ، عید غدیر ، عید قربان و روز جمعه بخوانند): اَلحَمدُلِلّه رَبَّ العالَمین.....

5- دعای عهد: (از حضرت صادق(علیه السلام) منقول است که هر کس چهل روز (چهل صبح) این عهد را بخواند از یاوران قائم ما باشد و اگر قبل از ظهور آن حضرت بمیرد خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق تعالی به هر کلمه هزار حسنه او را کرامت فرماید و هزار گناه از او محو کند): اَللهم َّ رَبَّ النُّورالعَظیم و رَبَّ الکُرسِیّ الرَّفیع.....

6- زیارت آل یاسین :              سَلامٌ عَلی آلِ یس.....

7- صلوات: ابوالحسن ضَرّاب اصفهانی ( مخصوص عصر روز جمعه ) : اللّهُمَ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ سَیِّدِ المُرسَلینَ ،.....

*وظیفۀ ما در دوران غیبت چیست ؟

آیت الله بهجت : گویا ائمه (علیهم السلام) با ما اتمام حجت کرده اند و لذا فرموده اند: ( برای فرج بسیار دعا کنید ) البته نه لقلقۀ زبان! و نیز فرموده اند : (به راه و رسم نخستین عمل کنید) یعنی در وقایع و رویدادهای تازه آنگونه که در گذشته عمل میکردید عمل کنید. ائمه به ما یاد دادند که به یقینیات عمل کنیم و هر کجا یقین نداشتیم توقف و احتیاط نمائیم...

ادامه دارد... ان شاءالله