بسم الله الرحمن الرحیم

بیانیه جبهه صبح ایران



🔹مجلس‌ شـــورای‌ اســـلامی‌، برابر قانون‌ اساســـی‌، تبلور اراده مردم و یکی از قوای سه­‌گانه (قانون‌‌گذاری) در جمهوری‌ اسلامی‌ ایران‌ است‌ که ­مردم‌ از طریق‌ انتخابات‌ آزاد و در چهارچوب قوانین کشور­­،­ نمایندگان‌ خود را­ انتخاب می‌کنند.

🔹مجلس‌ شورای‌ اســـلامی‌ به‌‌عنوان‌ مهم‌‌ترین‌ نهاد مردم‌‌ســـالار، وظیفه‌ قانون‌‌گـــذاری‌ و نظارت‌ بر امور اجرایی را برعهده‌ دارد و بدون شک، نقش‌ بســـیار ممتازی‌ در تحول و پیشـــرفت‌‌ کشـــور می‌تواند ایفا کند.

🔹لیکن‌ اختیارات و وظایف مصرح مجلس‌ شـــورای‌ اســلامی‌ در قانون اساسی و ارزیابی صورت گرفته از ادوار گذشته و از سویی آسیب­‌های مترتب بر عملکرد نمایندگان مجلس خصوصا در رابطه با دستگاه­‌های اجرایی و بخش خصوصی، شفاف­‌سازی و اعمال سازوکارهای مستمر نظارت‌ مردمی بر رفتار­ نمایندگان ­را امری اجتناب­‌ناپذیر کرده است.

🔹چـــرا که‌ تجمیع‌ قدرت‌ و اختیارات‌ اگر در کنار شفاف­‌سازی و پاســـخگویی‌ مداوم نباشد، می‌تواند بستر ساز انحراف‌ و فســـاد باشد.

🔹لذا به همین دلیل است که متاسفانه در بررسی صلاحیت­‌های داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هیأت­‌های اجرایی و هیأت­‌های نظارت در دوره­‌های مختلف، صلاحیت تعدادی از نمایندگان به‌دلیل ابتلاء به انواع فساد، تایید نمی‌گردد. ضمن این‌که، شفافیت در عملکرد نمایندگان‌، از حقوق‌ مســـلم‌ مردم‌ و لازمه رابطه طرفینی، میان موکل و وکیل است.
 
🔹نمایندگان محترم مجلس که از اختیارات متعددی برخوردار هستند به‌‌ عنوان‌ یکی‌ از ارکان مهم‌ حکمرانی‌ کشـــور، طبعا برای‌ رســـیدن‌ به‌ جایگاه‌ تراز‌، می­‌بایست در ابتدا و زمان اخذ رأی از مردم‌، اراده جدی برای اعمال اصلاحات داخلی لازم و اتخاذ سازوکارهای مناسب، ویژه‌ یک‌ مجلس مطلوب‌ را از خود نشان دهند تا به معنای واقعی کلمه، بســـتر رشد‌ و پیشـــرفت‌ کشـــور را نیز فراهم کنند. بدون شک،‌ مجلس‌ فاقد این بالندگی و درگیر حاشیه­‌ها، وظایف ذاتی خود را فراموش کرده و بدون اصلی_فرعی کردن مسائل کشور و ارائه طرح­‌های غیر اولویت­‌دار، با دخالت در سطوح مختلف دستگاه‌های اجرایی، نه تنها موجب تحول در کشور نمی‌شود، بلکه نظام مدیریتی و حکمرانی کشور را نیز مختل نموده، سرمایه کشور را هدر داده، زمینه رانت و فساد را فراهم کرده، ناامیدی بخشی از نخبگان و متخصصان را شکل داده، انگیزه‌های خدمت را از بین برده و در نهایت سبب نارضایتی مردم و کاهش سرمایه اجتماعی نظام خواهد شد.

🔹اکنون با در نظر داشت نکات و مطالب پیش گفته، جمعی از دلسوزان و جوانان بر آن شده­‌اند تا بنای متفاوت و نسبتا جدیدی را به منظور اصلاح رویه­‌های معمول و بعضا غلط در مجلس شورای اسلامی را پایه­‌گذاری نمایند.

🔹پر واضح است که انجام اصلاحات و تحول داخلی در مجلس، یک شبه و به سادگی قابل اجرا نیست. چون این موضوع به منافع ده­‌ها نفر در داخل مجلس و هزاران نفر خارج از مجلس (مافیای ثروت و قدرت) گره خورده و یقینا مقاومت­‌هایی در مقابل این حرکت نو صورت خواهد گرفت تا جایی که علیه این گفتمان اجتماعی، فضاسازی نیز خواهند کرد.

🔹لیکن فرزندان مردم، پیمان بسته­‌اند که نه برای کسب قدرت بلکه با هدف خدمت بی‌ادعا و بازگرداندن قطار مجلس و به تبع آن کشور به جایگاه حقیقی خود، از هیچ کوششی دریغ نورزیده و آماده اصلاح و تحول در رویه‌های غلط و مبارزه با هرگونه انحراف و فساد باشند.

🔹این گفتمان برای معرفی نمایندگان مجلس شورای اسلامی (انتخاب اصلح) و ارائه لیست، شاخص­ه‌هایی را تعیین کرده که از مهم‌ترین موضوعات آن به شفافیت و پاسخگویی به مردم اختصاص یافته است.

🔹بر اساس میثاق‌نامه، داوطلب می‌بایست در پیشگاه قرآن کریم و مردم شریف ایران پیمان ببندد تا آخرین روز نمایندگی برعهد خود به­‌منظور شفاف­‌سازی تمام امور و فعالیت­‌های نمایندگی وفا­دار و پای­بند باشد. این گفتمان به حول و قوه الهی درصدد است با کمک وکلای واقعی ملت و نظارت مستمر از سوی آحاد جامعه، دیوارهای مجلس را شیشه­‌ای کرده و صندلی­‌های آن را برای کسانی که به جای خدمت به مردم، در صدد سوءاستفاده از جایگاه مجلس هستند، داغ کند. ان­‌شاءالله


💠https://sobheiran.org