دریافت
حجم: 5.78 مگابایت

بهترین رنگی که جهان پذیرای آن خواهد بود رنگ خدایی است.

 امیرالمومنین علی (علیه السلام) در مقام معرفی مهدی امت -عجل الله تعالی فرجه الشریف ارواحنافداه- میفرمایند: «الذی یملا الارض قسطا و عدلا کما ملئت جورا و ظلما»(کافی ج1ص338).

در عصر حاضر که نظام نامشروع غرب با تمام توان در تلاش برای استقرار حکومت خود بر جهان است، اهمیت زمینه سازی ظهور حضرت (علیه السلام) روحی فداه بیش از پیش آشکار میشود. البته مادامی که نگاه تمدن محور در فردی شکل نگیرد وی در جایگاه منتظر قرار نخواهد گرفت و رنگ خدایی پیدا نمیکند.

چه شایسته پیرمراد و فرزانه کبیر انقلاب راه را ترسیم نمود که: «انتظار فرج، انتظار قدرت اسلام است و ما باید کوشش کنیم تا قدرت اسلام در عالم تحقق پیدا کند و مقدمات ظهور تهیه شود. ( صحیفه امام  ج8  ص374).

انسانهایی که سه ویژگی زیر در آنها تحقق یافته باشد، میتوانند از منتظران و زمینه سازان ظهور آقا باشند:

1. شناخت و اعتراض به وضع موجود.

منتظر کسی است که اشکالات، انحرافات و کجیهای وضع موجود را میشناسد و نسبت به آن اظهار تنفر میکند. هر چه شناخت دقیقتر و عمیقتر باشد، اعتراض به وضع موجود شدیدتر و در نتیجه انتظار برای بهبود شرایط شدیدتر خواهد شد.

2. آگاهی از وضعیت مطلوب.

شناخت وضع مطلوب یا وضعیتی که باید در جامعه پیاده شود، از طرفی شوق و اشتیاق رسیدن به آن را در منتظر ایجاد کرده و سبب حرکت به سمت آن شده و از طرفی دیگر خلأهای جامعه موجود و فاصله آن از وضع مطلوب را بیش از پیش نمایان کرده و سبب تشدید انتظار خواهد شد.

3. تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب.

از دو راه خودسازی و جامعه سازی میسر است.

در مرحله خودسازی، منتظر به اصلاح زندگی فردی خود میپردازد و در تلاش است که با آگاهی از وظایف فردی خود اعم از دنیایی و اخروی در مسیر بندگی قدم بردارد. یک منتظر واقعی نماز متفاوت تری نسبت به بقیه میخواند، اخلاق او بیش از بقیه رنگ و بوی الهی دارد، روحیه خدمتگزاری به مردم در او قویتر است، روابط دوستانه بهتری با اطرافیان خود دارد، انسان با نشاط تری است، ازدواج موفقتری دارد، تربیت فرزند او عالمانه تر از دیگران است، بهتر از انسانهای معمولی درس میخواند و در محیط کاری قانونمندتر و وظیفه شناستر است. در یک جمله، منتظر بهترین انسان اجتماع خویش است. تا زمانی که تمام دغدغه ی فردی، خور و خواب و تحصیل و اشتغال و مسکن و ازدواج باشد قدمی در راستای تشکیل حکومت جهانی بر مبنای توحید بر نمیدارد. امروز نیازمند انسانهایی هستیم که افق دیدشان وسیعتر از زندگی روزمره شان باشد و برای رسیدن به آن جامعه از هیچ کوششی دریغ نورزند.

و در مرحله جامعه سازی او دست به ساختن محیط پیرامون خود میزند. رفع کاستیها و انحرافات و پُرکردن خلأهای موجود در جامعه از دیگر وظایف منتظر است. او نمیتواند شاهد ظلم به همنوعان خود باشد و بی هیچ اعتراض و تلاش برای رفع ظلم زندگی عادی خود را سپری کند. برای او تفاوتی میان ظلم به فرزندش با ظلم به انسان بی گناه در داخل و خارج از مرزهای کشورش وجود ندارد. او نمیتواند شاهد جهالت و غفلت همنوعان خود باشد و تلاشی برای رشد آنها نکند.

در یک جمله منتظر زنده است و تلاش و تکاپو برای رسیدن به وضعیت متکامل و بی عیب و نقص از ویژگیهای انسان زنده می باشد. اگر این روحیه در مردم اجتماعی فراهم گردد آنها میتوانند زمینه ساز ظهور مصلح جهانی و یگانه عدالت گستر گیتی حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف ارواحنافداه- باشند. 

  انشاءالله - سهیلا آقاجانلو