بنام خدا

معبودی به نام شیطان

وسوسه  های شیطان و پیروی از او ماجرایی است که از زمان آفرینش حضرت آدم (ع) تا به امروز، انسان ها با آن دسته و پنجه نرم کرده اند. البته در طول زمان روش های پیروی از او تغییر کرده است. برای مثال شیطان پرستی یکی از مظاهر انحطاط اجتماعی، اخلاقی و دینی و نشانه ی دوری انسان از فطرت پاکش است تا آنجا که خداوند خطاب به هم‌پیمانان ابلیس می‌فرماید: «اصْلَوْهَا الْیَوْمَ بِمَا کُنتُمْ تَکْفُرُونَ؛(2) [این است جهنّمی که به شما وعده داده می‌شد،] پس اکنون در آن وارد شوید، به جرم آنکه کفر می‌ورزیدید.»

«ای فرزندان آدم! مگر با شما عهد نبسته بودم که شیطان را مپرستید؛ زیرا وی دشمن آشکار شماست و اینکه مرا بپرستید، این است راه راست و [او] گروهی انبوه از میان شما را سخت گمراه کرد، آیا تعقّل نمی‏کردید؟ این است جهنّمی که به شما وعده داده می‏ شد»(1)

پیدایش شیطان پرستی

به گفته پژوهشگران آغاز شیطان پرستی به قرن یکم میلادی باز می گردد. در آن زمان برخی اقوام، شیطان را در قدرت و عظمت، همتای خداوند می دانستند. اندیشه شیطان پرستی و تقدیس شیطان، در تعدادی از ادیان کهن آمده است. برخی از ادیان مانند تمدن کهن مصر، خدایان متعددی داشتند که آن خدایان نماینده شر بودند و مصریان برای در امان ماندن از شر او، قربانی های زیادی تقدیمش می کردند.

در کشورهای آسیای دور، شیاطین شب را می پرستیدند و کم کم تاریکی، نماد شر شد و نور، نماد نیکی و خیر. در بابل و آشور، اسطوره ها در مورد درگیری خدایان خیر و شر سخن می گویند (3)

افکار، آداب و رسوم و رفتار شیطان پرستان

     - 1. آنها اعتقاد دارند که -نعوذ بالله- خداوند، هنگامی که شیطان از سجده کردن به آدم سرباز زد و او را از بهشت راند، به او ظلم کرده است و به همین دلیل شیطان پرستان، شیطان را شایسته تقدیر می دانند و او را نماد قدرت و اصرار به شمار می آورند. آنها همچنین شیطان را قدرت بزرگ می دانند، قدرتی که بشر را در زندگی به حرکت در می آورد.

     - 2. آزاد گذاشتن عنان نفس برای انجام اعمال جنسی و شهوت پرستی و مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی. در توصیه های این گروه آمده است که عنان نفس خود را آزاد بگذار و در لذت غوطه ور شو و از شیطان پیروی کن، زیرا او دستورهای سخت به تو نمی دهد و فقط خواسته های تو را برآورده می سازد و تو را زنده و پویا می سازد. در حالی که بر اساس تعالیم اسلامی خداوند عالم هیچ گاه تکالیف سخت و خارج از توان انسان را، از او نمی خواهد.

     - 3. آنها معمولا لباس های سیاه می پوشند و موهای خود را بلند نگه می دارند و تصویر صلیب شکسته یا ستاره شش ضلعی را بر سینه و دست خود خال کوبی می کنند. آنها از گردنبند سیاه که نقش ستاره پنج ضلعی را دارد و در وسط آن سه شیطان با دو شاخ پیچیده به سمت پشت وجود دارد، استفاده می کنند.

     - 4. آنها به طرز نا معقولی، مراسم خود را در اماکن متروکه یا دور از مردم عادی انجام می دهند و عموماً بر دیوارهای محل برگزاری مراسم خود، اشکالی ترسناک مانند تصویر مار و جمجمه یا اشکال عجیب و غریب ترکیب حیوانات مختلف ترسیم می کنند.

     - 5. آنها در جلسات و مراسم خود، موسیقی پر سر و صدای راک ( Hard Rock) پخش کرده و با نهایت ناامیدی مطالبی به شکل ترانه هایی که از مرگ و خودکشی ستایش می کند، می خوانند. آنها در مراسم های خود در استفاده از مشروبات الکلی و مواد مخدر زیاده روی می کنند و در این حالات، گاهی به چشیدن خون می پردازند. آنها معمولا برای این کار یک گربه یا سگ یا خروس را می کشند و عموماً آنها حیوانات سیاه را انتخاب می کنند و در حالی که آن حیوان زنده است، آن را تکه پاره می کنند وخون آن را به بدن خود می مالند.

     - 6. برخی از آنها دست به خودکشی می زنند؛ زیرا از نظر آنان، آزادی و خودکشی حق آنان است و می گویند: انسان آزاد است که هر چه می خواهد، بخورد و هر چه می خواهد، بپوشد و هر وقت که دلش می خواهد، بمیرد. خود کشی از نظر آنان انتقال به جهان خوشبختی و رقص است و بسیار شبیه به یکی از ایستگاه هایی است که انسان آن را می پیماید. در حالی که طبق تعالیم همه ی ادیان خودکشی کاری قبیح و غیر عقلانی است و در هیچ دینی به این امر سفارش نشده است.(4)

     - 7. دیگر عمل زشت و دور از انسانیت آنها نبش قبر و بیرون آوردن اجساد مردگان است. آنها در این حال بالای جسدی که آن را در آورده اند، به رقص و پایکوبی می پردازند. آنها در مورد این کار می گویند: آنها این کار را انجام می دهند تا سنگدل و قسی القلب شوند و عدم را با جان و دل احساس کنند و آن را تمرینی برای قتل می دانند، بدون آنکه هیچ احساس گناهی کنند و خم به ابرو بیاورند.

8.شیطان پرستان اخلاق را ضعف و مایه حمایت از ضعیفان می دانند. آنها می خواهند که اساس روابط مردم با هم سود جویی و لذت طلبی باشد و اخلاقیات را مانع بزرگی در این راه می دانند و آن را عامل حرکت و پیشرفت به شمار نمی آورند.

نهی از شیطان پرستی در روایات

علاوه بر هشدارهای قرآن کریم در آیات مختلف به دوری از شیطان و عدم پرستش او، خداوند پرستش غیر خودش را گناهی نابخشودنی (5) و مشرکان را پلیدترین مردم(6) معرفی کرده اند و می فرماید: "حقیقت این است که هر کس به خدا شرک ورزد، به یقین خداوند بهشت را بر او حرام می کند و جایگاهش آتش است؛ و ستم کاران یاورانی ندارند که آنان را از آتش رهایی بخشند."(7)

در آخر بد نیست بدانید که همین موجود لعین در قیامت پشت انسان ها را خالی می کند و می گوید:

«... لَمَّا قُضِیَ الْأَمْرُ إِنَّ اللهَ وَعَدَکُمْ وَعْدَ الْحَقِّ وَ وَعَدْتُکُمْ فَأَخْلَفْتُکُمْ وَ ما کانَ لِیَ عَلَیْکُمْ مِنْ سُلْطانٍ إِلاَّ أَنْ دَعَوْتُکُمْ فَاسْتَجَبْتُمْ لی‏ فَلا تَلُومُونی‏ وَ لُومُوا أَنْفُسَکُمْ ما أَنَا بِمُصْرِخِکُمْ وَ ما أَنْتُمْ بِمُصْرِخِیَّ إِنِّی کَفَرْتُ بِما أَشْرَکْتُمُونِ مِنْ قَبْلُ إِنَّ الظَّالِمینَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ؛(8)

...  کار از کار گذشت [و داوری صورت گرفت] در حقیقت ‏خدا به شما وعده داد، وعده راست و من به شما وعده دادم و با شما خلاف کردم و مرا بر شما هیچ تسلّطی نبود، جز اینکه شما را دعوت کردم و اجابتم نمودید، پس مرا ملامت نکنید و خود را ملامت کنید. من فریادرس شما نیستم و شما هم فریادرس من نیستید، من به آنچه پیش از این مرا [در کار خدا] شریک می‏ دانستید، کافرم. آری ستمکاران عذابی پردرد خواهند داشت.»

پی نوشت:

1.       سورة اعراف (7)، آیة 27.

2.       سوره یس (36)، آیه64

3.       عبده الشیطان، حسن الباش، ص 17؛ به نقل از کتاب :

          مطالعات قرآنی و روایی درباره جن، موسسه  موعود، ص173

4.       اظهار الحق، ص 177؛ عبده الشیطان، باش، ص 75؛ به نقل از همان

5.       سوره نساء آیه 116

6.       سوره توبه آیه 28

7.       سوره مائده آیه 7

8.       سوره ابراهیم (14)، آیه 22.

                                                              منبع : اریحا