دریافت

وصیت مولای متقیّان علی علیه السلام

حضرت امیرمومنان علی علیه السلام ، مولای متقیان و اولین شهید محراب در تاریخ اسلام هستند. آن حضرت سحرگاه روز نوزدهم ماه رمضان سال چهل هجری قمری در محراب مسجد کوفه هنگام نماز صبح با ضربت شمشیر زهرآلود ابن ملجم مرادی مجروح و در بیست و یکم رمضان مظلومانه به شهادت رسیدند.

امام حسن مجتبی (علیه السلام) فرمودند : آنگاه که پدرم امیرالمومنین علی (علیه السلام) در آستانه شهادت قرار گرفت رو به من کرد و فرمود: فرزندم ! تو را وصیت میکنم به نماز اول وقت.

همچنین هنگامی که حضرت علی علیه السلام در آستانه شهادت قرار گرفت ۳ مرتبه درباره نماز سفارش کرد و فرمود : نماز ، نماز ، نماز

-         میزان الحکم/ج۴/ص۳۵۳۹

-         مستدرک الوسایل/ج۳/ص۳۰

دنیا تو را فریب نداد، بلکه تو فریفته آن شدى، دنیا (مایه هاى) پند و عبرت را بر تو آشکار ساخت و عادلانه و منصفانه تو را آگاه کرد؛ و در وعده هایى که به تو میدهد ، از قبیل بلاى جسمانى و کم شدن نیرو و توانایى تو، راستگوتر است و با وفادارتر از آن که به تو دروغ بگوید، یا فریبت دهد.

-         امیرالمومنین علیه السلام از خطبه 223 نهج البلاغه

شاید مولای متقیان علی ابن ابیطالب علیه السلام میخواهند ما را سفارش به این نکته ظریف بفرمایند که فریب دنیا و دنیا پرستان را نخوریم و نماز را یگانه کلید سعادتمندی و سیر ملکات فاضله به ما معرفی مینمایند. التماس دعا.