راه و روش پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله سرلوحه برنامه‌های امام زمان (عج) است و این آخرین وصی پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و آخرین حجت خدا، تمام برنامه‌های محقق نشده انبیاء الهی را تحقق می بخشد و اسلام ناب محمدی را آنگونه که جد بزرگوارشان عرضه کردند، در آخرالزمان اجرا می‌کند. شایسته است به برخی از ویژگی‌ها و اهداف مشترک ایشان و فرزند گرامیشان بپردازیم:

اهداف و راه و روش:
امام مهدی (عج) عصاره نبوّت و احیا کننده سنت پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله است.
پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: «سُنَّتُهُ سُنَّتِی یقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی وَ یدْعُوهُمْ إِلَی کِتَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل‏؛ [1] سنت او (مهدی علیه‌السلام) همان سنت من است و مردم را به دین و شریعت من به پا می‌دارد و آنان را به کتاب خدا فرا می‎خواند».
در حدیثی از امام صادق علیه‎السلام آمده است: «چون مهدی(عج) قیام کند، به مسجدالحرام رود و رو به کعبه و پشت به مقام ابراهیم بایستد و دو رکعت نماز گذارد، آنگاه ندا می‌دهد «ای مردمان، منم، یادگار آدم و یادگار ابراهیم، یادگار اسماعیل، و یادگار محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله».
امام مهدی(عج) ادامه دهنده راه انبیاء الهی است و مسیری را که خداوند ترسیم نموده، می‌پیماید.

برخی از ویژگی‌های حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله و حضرت مهدی(عج)


1.اخلاق نیکو و باعظمت


آن دو بزرگوار دارای خلق عظیم هستند. خداوند خطاب به حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: «وَ إِنَّکَ لَعَلی‏ خُلُقٍ عَظِیمٍ» [2]؛ یعنی تو، به اخلاق عظیم و نیکو آراسته‌ای.
پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله نیز فرموده‌اند: « الْمَهْدِی مِنْ وُلْدِی اسْمُهُ اسْمِی وَ کُنْیتُهُ کُنْیتِی أَشْبَهُ النَّاسِ بِی خَلْقاً وَ خُلْقا؛ [3] مهدی از فرزندان من است، اسم او اسم من و کنیه او کنیه من است و او از لحاظ جسمی و روحی و اخلاقی، شبیه‌ترین مردم به من است».


2.علم گسترده


پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله، دارای علم گسترده ای بوده، تا آن جا که می‌فرمایند: «أَنَا مَدِینَه الْعِلْمِ ...؛ من شهر علم هستم و ....». [4]
امام مهدی(عج) می‌فرمایند: «فَإِنَّا یحِیطُ عِلْمُنَا بِأَنْبَائِکُمْ وَ لَا یعْزُبُ عَنَّا شَی‏ءٌ مِنْ أَخْبَارِکُم‏‏؛ ما بر اخبار و احوال شما آگاهیم و هیچ چیز از اوضاع شما بر ما پوشیده و مخفی نمی‌ماند». [5]


3.برپا کننده عدل


هدف از رسالت پیامبر اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله اجرای عدالت و مساوات بوده است؛ «لَقَدْ أَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیناتِ وَ أَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمِیزانَ لِیقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ» [6]؛ ما رسولان خود را با دلایل روشن فرستادیم و با آنها، کتاب و میزان نازل کردیم تا مردم عدالت را بپا دارند.


هدف از قیام حضرت مهدی(عج) نیز برپایی عدالت است.


«یمْلَأُ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ قِسْطاً کَمَا مُلِئَتْ جَوْراً وَ ظُلْماً؛ [7] زمین را آکنده از عدل و داد می‌کند همان گونه که از جور و ستم پر شده است. امام زمان (عج) عدالت را، همچنان که سرما و گرما وارد خانه‌ها می‌شود، وارد خانه‌های مردمان کند؛ « أَمَا وَ اللَّهِ لَیدْخُلَنَّ عَلَیهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُیوتِهِمْ کَمَا یدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقَرُّ ». [8]

پی نوشت :
[1]- کمال‌الدین، ج2، ص411.
[2]- سوره قلم، آیه4.
[3]- بحارالانوار، ج36، ص309.
[4]- وسائل الشیعه، ج27، ص34.
[5]- بحارالانوار، ج53، ص174.
[6]- سوره حدید، آیه 25.
[7]- الغیبه، النعمانی، ص58.
[8]- همان، ص296.