آیا بخاطر گناهانمان در مقابل امام زمان(عج)

روحی فداه خواهیم ایستاد؟

نه تنها در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) روحی فداه بلکه از آغاز تاریخ بشریت جبهه حق و باطل وجود داشته است. از آنجا که خداوند خلقت ملائکه و ابلیس را قبل از خلقت انسان قرار داد مسئله اختیار حق و باطل را نیز در نهاد ابلیس گذاشت و لذا ابلیس با اختیار فرمان الهی در مورد سجده به آدم را رد نمود و نافرمانی کرد و جبهه باطل را تشکیل و تاسیس نمود.

پس از آن، خلقت انسان نیز با مسئله اختیار و اراده در انتخاب جبهه حق یا باطل همراه است. اولین انسان یعنی حضرت آدمی(ع) فرمان الهی در "تعلیم اسماء به ملائکه" را انجام داد و در جبهه حق وارد گردید. این جبهه با سلسله انبیاء الهی و رهبری آنان برای هدایت انسانها ادامه یافت، و در مقابل آن جبهه باطل است که ابلیس و پیروانش با وسوسه انسانها برای مخالفت با انبیاء و احکام الهی در این جبهه قرار دارند.

جبهه حق با ظهور پیامبر اسلام(ص) و ابلاغ دین کامل به جهانیان به نقطه عطف خود در تاریخ میرسد و حرکت تکاملی برای رسیدن به سعادت ابدی آغاز میشود. پس ازپیامبر اسلام این مسیر با جانشینان معصوم از خطا و گناه یعنی امامان معصوم(ع) ادامه می یابد.

این حرکت در زمان ظهور آخرین رهبر معصوم(ع) و جانشین پیامبر(ص) به اوج خود خواهد رسید و عدالت مطلق و توحید کامل در جهان به ظهور میرسد. در مقابل این جبهه حق، جبهه باطل قرار دارد. خصوصیات این جبهه را آنچنان که از قرآن کریم و احادیث معصومین(ع) به دست میآید، میتوان در این امور اشاره نمود:

-         مخالفت با توحید

-         مخالفت با پیامبران الهی

-         مخالفت با امامان معصوم

-         مخالفت با ارزشهای الهی

-         مخالفت با راههای رسیدن به سعادت ابدی

-         مخالفت با حاکمیت عدالت در تمام شئون فردی و اجتماعی

-         و …

بنابر این بسیار روشن است که جبهه حق در چه مسیری حرکت میکند و ملاکهای عضویت در آن چیست و در یک جمله میتوان گفت: پایبندی به ولایت الهی ورود در جبهه حق در تمامی زمانها خواهد بود.

البته این پایبندی به ولایت الهی؛ به طور مطلق از ما خواسته نشده است بلکه در حد توانایی یک انسان غیر معصوم باید به ولایت الهی پایبند باشیم، نه به این معنا که هر کس مثل معصوم نباشد و کوچگترین خطا و گناهی مرتکب شود، در جبهه باطل قرار گیرد بلکه اعتقاد و عمل در اصول کلی الهی مانند توحید، معاد، ولایت انبیاء و اوصیاء، ما را در جبهه حق وارد میسازد. این سیر تاریخی و ملاکهای آن را میتوان در دعای ندبه مشاهده کرد.

اگر تسلیم اوامر الهی باشیم ولایت الهی را انتخاب کرده ایم و وارد جبهه حق شده ایم حتی اگر قبل از ظهور حضرت مهدی(عج) روحی فداه زندگی کنیم و از دنیا برویم. و اگر با اوامر الهی مخالفت کنیم قهرا به ولایت شیطان وارد شده ایم و جبهه باطل را انتخاب کرده ایم. ملاکها و اوامر و نواهی الهی نیز به طور کامل در "دین" بیان شده است. دین اسلام تا قیامت برقرار است و زمان قبل از ظهور، زمان ظهور و پس از ظهور حضرت مهدی(عج) روحی فداه هم در بر میگیرد و لذا جای هیچ ابهامی و تردیدی برای مننتظران و مهدویان باقی نخواهد ماند.

آنها که راه را گم میکنند به خاطر آنست که ملاکها را نشناخته اند و با ملاکهای اشتباه، انتخاب نیز اشتباه خواهد شد. آنها که در زمان ظهور حضرت مهدی(عج) روحی فداه آن حضرت را انکار میکنند در ملاک شناخت حق یعنی "ولایت الهی" دچار اشتباه میشوند و یا بخاطر منافع شخصی و مادی با "ولایت الهی" به طور آگاهانه مخالفت میکنند. پس اگر در خیمه ولایت الهی، ولایت انبیاء، ولایت معصومین(ع) هم باشیم و از آنها پیروی کنیم در هر زمان به جبهه حق وارد شده ایم.

البته این نکته نباید فراموش شود که گناهان در اثر غفلت و برای ارضای خواسته های نفسانی است و ما را از درجات سعادت محروم مینماید اما اگر اعتقاد و ایمان به اصول اساسی را حفظ کنیم از "جبهه حق" خارج نمیشویم، و خداوند توبه و بازگشت را برای ما باز گذاشته است.

تنها اگر به طور آگاهانه و از روی عناد با فرامین الهی مخالفت کنیم، از جبهه حق خارج شده و در جبهه باطل وارد میشویم. پس همواره باید اعتقاد و ایمان به ولایت الهی را در عمل حفظ نماییم تا پیوسته در جبهه حق قرار گیریم.

هم اکنون به چند راهکار اساسی و ملاک روشن برای شناخت جبهه حق از زبان گهربار امام صادق(ع) گوش جان سپاریم:

1. پیروان ولایت باید دین خدا را بپذیرند، نماز، روزه، حج، خیرها و عبادات را انجام دهند و تحت ولایت امام معصوم باشند. سبقت در این خصوصیات ملاک برای برتری و ارزش گذاری پیروان حق و ولایت است.

2. اطاعت امام، استقامت در کنار امام چه در قیام بر علیه ظلم و چه در عدم قیام و مبارزات منفی به فرمان امام، انتظار دولت حق را داشتن، مراقبت از خود و امام در مقابل ظالمین، دفاع از حقوق دینی و شخصی در مقابل ظالمین(بحار الانوار، ج52، ص127).

اینها وظایف عمده ای است که امام(علیه السلام) برای منتظرین بیان کرده اند و معیار پایبندی به "جبهه حق" دانسته اند. با رعایت این اصول اعمال و عبادات در زمان غیبت و حضور مورد رضایت و تایید دین و در راستای راه حق و مستقیم خواهد بود.  انشاءالله