دریافت

*چرا ما نمیتوانیم خدمت امام خود برسیم ؟

اولاً : ما باید ملاحظه کنیم که وظیفه ما در این عصر و زمان چیست؟ و برای رسیدن به کمالی که هدف از خلقت ما قرار گرفته چه باید بکنیم؟ وظیفۀ ما جز عمل به دستورات و وظایفی که از ناحیۀ امامان معصوم (علیهم السلام) به ما ابلاغ شده و رسیده چیز دیگری نیست. اگر چه مجرد ملاقات حضوری خود نیز شرفی خاص است.

ثانیاً : منشأ محرومیت از ملاقات حضرت (روحی فداه) و غیبت ایشان خود ما بوده ایم و خود ما نیز میتوانیم با برداشتن موانع ظهور ، در رفع این محرومیتها سهیم باشیم.

ثالثاً : برای هر امتی ، در هر عصر و زمانی یک امتحان است و مسألۀ غیبت امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) در این دوره برای جامعه شیعی یک نوع امتحان بزرگ محسوب میشود.

رابعاً : کسی نگفته ما نمیتوانیم خدمت حضرت مشرف شویم. این امر برای هرکس مقدور است ، ولی مقداری سنخیّت لازم دارد ، باید غبار و زنگار از چشم و دل زدود تا قابلیت لقای حضرت را پیدا کرد و بطور کلی احتیاج به دویدن نیست بلکه اگر خود را اصلاح کنیم آن حضرت خود به دیدارمان خواهد آمد.

*با چه شرایطی میتوان عاشق واقعی امام زمان (عج) بود؟

انسان که عاشق کسی میشود جهتی دارد ، و ما که میخواهیم عاشق حضرت مهدی (ارواحنافداه) باشیم به طور حتم جهتی دارد او را دوست داریم و به او عشق میورزیم زیرا او مظهر همۀ خوبیهاست ، و مظهر عدالت است ، و مظهر عبودیت برای خداوند است و... ما از آن جهت که خوبیها را دوست داریم و عمل به آنها را نیز میپسندیم و امام مهدی (ارواحنافداه) را فردی کامل در عمل به خوبیها میبینیم لذا او را دوست داریم پس عاشقان واقعی امام زمان (روحی فداه) در حقیقت عاشق واقعی تمام خوبیهاست. عاشق واقعی امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) در حقیقت عاشق عمل به خوبیهاست.

حال اگر در خودمان عشق به خوبیها و عمل به آنها را ببینیم و این عشق ما را به انجام عمل به خوبیها وا میدارد در حقیقت ما عاشق امام زمان (ازواحنافداه) هستیم وگرنه...

*علت تأخیر فرج حضرت مهدی (عج) چیست؟

علت تأخیر فرج آقا و مولای ما امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) به خود انسانها باز میگردد ، زیرا تشکیل حکومت عدل و توحیدی در سطح جهان ، عمدتاً به شرایط و آمادگیهای لازم از طرف خود مردم دارد ، از قبیل اینکه:

1- مردم مفهوم عدل را بدانند.

2- به حدی برسند که از جان و دل خواهان عدل باشند.

3- با عمل به دستورات شرع به حد بالای شعور فکری و فرهنگی برسند ، گرچه در محدودۀ بخشی از مردم باشد و لذا مرحوم خواجه نصیرالدین طوسی نیز در شرح تجرید ، غیبت حضرت را از ناحیۀ خود مردم میداند (لیاقت و آمادگی پیدا کردن جهانیان بخصوص شیعیان).

4- پیشرفت بشر از ناحیۀ صنعت و تکنیک.

5- برای اینکه از خطر قتل نجات یابد.

6- برای اینکه بیعت هیچ حاکم جوری را به گردن نداشته باشد.

7- برای اینکه شیعه مورد امتحان الهی قرار گیرد تا افراد ثابت قدم از غیر آن مشخص گردد.

8- ایجاد اختلاف بین شیعیان.

9- دلائل فراوان دیگری نیز دارد که به ائمۀ اطهار (علیهاسلام) اجازۀ افشای آن داده نشده است.

و در مجموع فراهم نشدن مجموع شرایط لازم برای ظهور ، علت تأخیر ظهور حضرت است. امام زمان (روحی فداه) در توقیعی که به شیخ مفید میفرستند میفرمایند: ((اگر شیعیان ما _که خداوند توفیق طاعتشان دهد_ در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند ، همدل میشدند ، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی افتاد ، و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنها میگشت ، دیداری بر مبنای شناختی راستین و صداقتی از آنان نسبت به ما. علت مخفی شدن ما از آنها چیزی نیست جز آنچه که از کردار آنها به ما میرسد و ما توقع انجام این کارها را از آنها نداریم)).

*چرا اگر امام زمان (عج) خود را نشناسیم ، به مرگ جاهلیت از دنیا رفته ایم؟

اولاً: شکی نیست که معرفت ، تأثیر بسزایی در عملکرد انسان دارد ، و هر چه معرفت انسان به کسی یا عقیده ای بیشتر و راسختر باشد ، تأثیر آن در ناحیه عمل بیشتر خواهد بود. و بطور کلی انسان بدون معرفت نمیتواند در ناحیۀ عمل ، حق مطلب را ادا کند. لذا علمای کلام از همین طریق و به ملاک لزوم شکر منعم قائل به وجوب معرفت خداوند شده اند. امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) حجّت خدا بر روی زمین است و مطابق نصوصات ، اطاعت او واجب است ، لذا باید به او در حد امکان معرفت حاصل کنیم ، وگرنه با مرگ جاهلی از دنیا رفته ایم.

ثانیاً: ما وظیفه داریم امام زمان خود را بشناسیم تا دنباله رو هر کسی نباشیم. چه کسی را الگوی خود قرار دهیم و دین را از چه کسی اخذ کنیم؟ آیا میتوان از هر کسی که متاعی از دین را عرضه کرد به سراغش رفته ، او را الگو و امام خود قرار دهیم؟ باید در مرحلۀ اول خصوصیات امام را شناخته و مصداق آن را مشخص کنیم ، آنگاه به دنبال ایشان رفته و آن حضرت را رهبر خود قرار دهیم. قطعاً باید چنین باشد وگرنه در هنگام مرگ ، مرگی با جهالت خواهیم داشت...