امام رئوف(علیه السلام) فرمودند: چه نیکوست! صبر و انتظار فرج. مگر نشنیده اید این سخن خداوند را که فرموده است: "منتظِر باشید که من نیز همراه شما منتظر هستم."

بعضی از ما انسانهای آخرالزمان زده، قرآن را میخوانیم، آن هم با صوت! امّا نمیفهمیم و به دنبال فهمیدن آن هم نیستیم. به همین خاطر است که گاهی این سوال به شدت ذهنمان را درگیر میکند:

«خداوند متعال که ولایت و امامت را به چهارده معصوم (علیهم السلام) بخشید، چرا در کتاب خود سخنی از آنان نگفت؟».

مسئله اینجاست که وقتی قرآن را با نگاه ائمه تفسیر و تبیین کنیم، میفهمیم که قرآن، جز درباره ی آنحضرت سخن نگفته است.

حضرت امیرالمؤمنین علی (علیه السلام)، فرمودند:

قرآن در چهار قسمت نازل شده است: یک چهارم درباره ما و یک چهارم درباره دشمنان ما و یک چهارم سنن و امثال و یک چهارم واجبات و احکام، پس گزیده‏هاى قرآن مخصوص ماست.(1)

یکی از مباحث مهمی که در قرآن به آن پرداخته شده است، «مهدویت» است.

آن هم نه فقط درباره ی ظهور آنحضرت، بلکه آیات متعددی درباره ی انتظار، نشانه های ظهور، نشانه های یاران امام زمان (عجّل الله تعالی فرجه الشریف)، هدف خداوند از برپایی حکومت عدل و دیگر موضوعات، نازل شده است.

آنچه در این مقاله میآوریم، آیاتی است که به بحث «انتظار» اشاره دارد.

ایمان آورندگان به غیب

یکی از آیاتی که به منتظران اشاره دارد، آیه ی 1 تا 3، سوره ی بقره است که میفرماید: «الف، لام، میم؛ این کتابی است که در آن شکی نیست و برای متقین هدایتگر است؛ کسانی که به غیب ایمان میآورند و نماز را به  پا میدارند و از آنچه به آنها روزی کرده ایم، انفاق میکنند.» (2)

امام صادق (علیه السلام) در تأویل این آیه فرمودند: ایمان آورندگان به غیب، کسانی هستند که به قیام قائم (عج) ایمان آورند که حق است.(3)

همچنین از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده است که در توصیف امام دوازدهم (عج) فرمودند: «...خوشا به حال کسانی که بر دوستی آنان پاینده باشند، آنها کسانی هستند که خداوند در کتاب خود، اوصافشان را بیان فرموده و گفته است: " آنچنان کسانیکه به غیب ایمان آورند" و همچنین فرموده: «آنان حزب خدایند؛ آگاه باشید که حزب خدا غالب و پیروز است"» و در انتهای حدیث میفرمایند: «طوبی (درختی در بهشت)، برای صابران در غیبت است، طوبی برای کسانی است که بر محبت آنان استوارند...»(4)

مژده بر صبر کنندگان

آیه ی 155 سوره ی بقره نیز، از آیاتی است که به منتظران حضرت مهدی (عج) که در راه آنحضرت، استقامت و شکیبایی میورزند، مژده داده است: «و قطعاً شما را به چیزى از [قبیل] ترس و گرسنگى و کاهشى در اموال و جانها و محصولات میآزماییم و مژده ده شکیبایان را». (5)

در تفسیر این آیه، به نقل از امام محمد باقر (علیه السلام) آمده است که مومنان به ترس از پادشاهان، گرانی قیمتها و کمبود اموال، تجارتهای فساد (بدون فایده)، مرگ زودرس و کمبود و بی برکتی میوه ها آزمایش میشوند اما... «...مژده بده بر صبرکنندگان با خروج مهدی (عج)».(6)

خدا منتظر است !!!

از آیاتی که سرشار از امید است، آیه ی 20سوره ی یونس است: «و مى‏گویند چرا معجزه‏ اى از جانب پروردگارش بر او نازل نمى‏شود بگو غیب فقط به خدا اختصاص دارد پس منتظر باشید که من هم با شما از منتظرانم.»(7)

امام رئوف، امام رضا (علیه السلام)، فرمودند: «چه نیکوست! صبر و انتظار فرج. مگر نشنیده اید این سخن خداوند را که فرموده است "منتظِر باشید که من نیز همراه شما منتظر هستم."»(8)

 

پی نوشت:

1- سیماى امام على علیه السلام در قرآن/ ترجمه شواهد التنزیل؛ ص28؛ با استفاده از نرم افزار جامع الاحادیث 3/5، تولید موسسه نور.

2- الم ذَلِکَ الْکِتَابُ لاَ رَیْبَ فِیهِ هُدًى لِّلْمُتَّقِینَ الَّذِینَ یُؤمِنُونَ بِالْغَیْبِ وَیُقِیمُونَ الصَّلاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ (1-3 بقره).

3- شیخ صدوق، کمال الدین و اتمام النعمه، ج 1، ص 17؛ به نقل از نهاوندی، علی اکبر، العبقری الحسان، نشر مسجد مقدس جمکران، ج 1، ص 12.

4- همان، به نقل از همان، ص 13.

5- وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ (155 بقره.

6- بحرانی، سید هاشم، کتاب سیمای امام مهدی در قرآن، ص93.

7 - وَیَقُولُونَ لَوْلاَ أُنزِلَ عَلَیْهِ آیَةٌ مِّن رَّبِّهِ فَقُلْ إِنَّمَا الْغَیْبُ لِلّهِ فَانْتَظِرُواْ إِنِّی مَعَکُم مِّنَ الْمُنتَظِرِینَ (20 یونس).

8- مجلسی، علامه محمد تقی، بحارالانوار، ج52، ص129؛ منتخب الاثر، ص496؛ الغیبه، نعمانی، (ص180).